Handlekurv


Handlekurven er tom

Sum total

0,00,-

Inkl.mva - ekslusiv frakt

MORILD-NYTT

17.10.2017

I høst kan alle velge sin egen favorittfarge

Høsten kommer med røde, lilla og rustbrune blader på trærne. Det er akkurat som luene og skjerfene fra Morild: De kommer i flere farger enn noen gang.

Farger er høstens mote, og Morild-plaggene kommer i så mange farger at hele familien Kleppe Skaiaa kan velge sin favorittfarge. Både mamma, pappa og de fem barna får den fargen de ønsker seg.

Familien Kleppe Skaiaa kryper ikke i hi, men holder det gående hele året. Her er hele familien samlet, bortsett fra Jakob (13) som spiller fotballkamp og Sebastian (22) som studerer i Oslo. Fra venstre: Silvia Kleppe Skaiaa (mamma), Frank Skaiaa (pappa), Josefine (17) Tobias (10) og Sofie (9).

Det setter storesøster Josefine Kleppe Skaiaa pris på. Hun er russ i år, og for henne blir dette skoleåret fargerikt uansett hva slags Morild-plagg hun velger.

– Dette er sykt fint, sier Josefine (17).

Hun har valgt et lillarosa Faun-skjerf og et lyserosa Ebba-pannebånd, og det er ikke fordi mamma har sagt det, men fordi hun liker det.

I Gartnerveien på Lund i Kristiansand bestemmer mamma, og av og til pappa, men barna er selvstendige i klesveien.

Dessuten kler Josefine pannebånd, og for henne er det også en passelig erstatning for lue. Etter treningstimene med tredemølle og vekter på Fresh Fitness er hun ofte så svett og oppkavet at det blir for varmt med lue.

Ull holder deg varm

Morild-plaggene har refleks integrert som en del av plagget. Ren ull er helt naturlig og holder deg varm utover høsten. Ull er alltid best, sier Silvia Kleppe Skaiaa.

Mammaen til Josefine har valgt en rød Røna-lue og et rødt Faun-skjerf fra høstens Morild-kolleksjon.

Silvia har for lengst oppdaget fordelene med Morild-plaggene, men så er hun også naboen til Morild-gründerne og har hørt historien om Morild-ull med integrert refleks mange ganger.

– Med Morild-plagg er alle skikkelig og pent kledd, og refleksen er en bonus, sier hun.

Silvia er mor til fem og gift med Frank, far til alle fem.

– For oss som liker å bli lagt merke til, er det fine med Morild-plaggene at vi blir sett både i lys og mørke, sier Frank, for anledningen kledd i Morilds koksgrå Hauk-lue og gråstripete Fenris-skjerf.

Blått er flott

Ettermiddagene og morgentimene er blitt mørkere i oktober, men Tobias (10) og Sofie (9) ser lyst på det hele. Høsten legger ingen demper på deres virketrang. – Jeg har stått på skateboard i cirka ett år, sier Tobias.

Og hvis han ikke står på brett, står han på bortoverski eller nedoverski, men det er når snøen kommer. Foreløpig er det skateboard, sykkel og fotball som gjelder.

Og så er det helt greit å få velge farge på den nye lua. – Favorittfargen min er blå, sier Tobias.

Blå Falk og rosa Rise

Den unge herremannen har valgt en Falk-lue, i blått. Og han er ikke helt uinteressert i hvordan han ser ut før han går på skolen om morgenen. Tobias kan til og med be mamma om hjelp hvis ikke sveisen ligger som den skal.

Tobias og Sofie har alltid noe de skal rekke. Det er skolen og skateboardet til Tobias, men det er fotballen også. Og ski og sånn om vinteren. Sofie skal rekke håndballtreningen og korøvelsen.

I dag har Sofie rosa Rise-lue på hodet og rosa Fenris-skjerf rund halsen, og på bena har hun storebrors rulleskøyter. – Jeg liker koret og håndballen, og å gå på rulleskøyter, men jeg liker ikke å være yngst, sier Sofie.

 

Høsten i alle farger

Det er litt vanskelig å se hvilke ulemper det fører med seg å være minst i denne familien. Sofie får låne rulleskøyter av storebror Tobias og storesøster Josefine følger vaktsomt med på at både lillesøster og lillebror holder seg på bena. Og storesøster vil gjerne være barnevakt hvis mamma og pappa skal ut.

– Det synes jeg bare er koselig, sier Josefine.

Høsten kommer i alle slags farger, men den kommer med kaldere ettermiddager og mørkere kvelder også. Og snart vil vinteren sende alle bjørner i hi. Men ikke i Gartnerveien. Der går ingen i hi. Det har de ikke tid til. Dessuten er de ikke bjørner.

Les mer...
01.10.2017

Morild-ullen er litt smartere enn annen ull

Ullplagg fra Morild har refleks integrert i ullen og lyser i mørket. Høstkolleksjonen består av luer, skjerf, skinnhansker og pannebånd til mor, far og resten av familien. Alle har integrert refleks.
 


– Vi lager plagg for deg som vil skinne dag og natt. Våre plagg er praktiske og elegante. Vi hjelper deg å holde varmen og stilen, sier Siri Urdal Bakke, en av de to gründerne av ull- og motehuset Morild.
 
– Stay hot and visible sa vi da vi lanserte Morild, sier Lisa Østvedt Gustafsson, den andre Morild-gründeren.
 
Hemmeligheten er glitter og ull
På dagtid legger du ikke merke til de tynne reflekstrådene som er integrert i plaggene. Men  straks det blir mørkt og bilene kjører med lysene på, skinner det fra panneband, luer, skjerf og hansker. 
 
Reflekstrådene er vevd inn i skjerfene, strikket inn i luene og trykket på skinnproduktene.
 
– Forretningsideen vår var å lage smarte ullplagg med den ekstra bonusen at de har reflekstråder integrert i stoffet, sier Østvedt Gustafsson.
 
Smart mote
De to motebevisste gründerne står selv for designen av ullproduktene. Fra sine nye lokaler på Lund i Kristiansand blir det tegnet og prøvestrikket året rundt.
 
– Vi lager plagg tilpasset det nyeste motebildet, samtidig som vi lager klassiske og mer tidløse modeller, sier Urdal Bakke.
 
Høsten hotteste farge er rødt, og gjerne i kombinasjon med pastellfarger som rosa og beige. Siri Urdal Bakke ønsker seg en ny kåpe i høst, og den skal være knallrød. Kåpa vil passe til flere av de nye luene og skjerfene fra Morild. 
Myk og fargerik høst
– En rød kåpe sammen med Faun-skjerfet vårt i rosa eller rød striper, eller bare ensfarget i rødt eller rosa, vil være høstens frekkeste og mest elegante kombinasjon, sier hun.
 
Høstens Morild-kolleksjon har større fargevariasjon enn noen gang. De flerfargede skjerfene er allerede blitt en bestselger.
 
Nytt i år er geiteskinnshansker og hansker til herrer, og Yrsa-lua kommer med en blanding av merino- og mohairull. Den er antakelig det mykeste Morild noen gang har produsert.
 
– Den er som myrull, den lua, helt myk og utrolig behagelig, sier Urdal Bakke.
 
Ull puster og Morild-ull skinner i tillegg
Morild-skaperne går flere runder for å finne de riktige ullblandingene, det riktige snittet og for å finne teknikker som optimaliserer reflekseffekten på alle plaggene.
 
– Vi er kompromissløse på høy kvalitet, fin design og reflekseffekten, sier Østvedt Gustafsson.
Hun minner om at ull er slitesterkt og sjelden trenger vask.
– Vår ull holder på elegansen, varmen og reflekseffekten også i regnvær, sier hun.
 
Østvedt Gustafsson er utdannet vever og vet alt om hvordan kombinere ulike ullsorter for å oppnå maksimal slitestyrke og reflekseffekt på produktene. 
– Ull er et rent og ekte naturprodukt. Og vår ull er litt smartere enn annen ull. Det er for oss som vil skinne i mørket, sier Østvedt Gustafsson.
Les mer...
20.09.2017

Lille speil på veggen der, går det an å gå på date med en refleksbamse i jakkekragen?

Det går an, men det ser ikke ut. Tenkte Siri Urdal Bakke og Lisa Østvedt Gustafsson. Den tanken ble starten på historien om Morild, moteplagg med refleks.

Morild-plagg skal være varme og elegante, og så skal de ha denne praktiske refleksen i stoffet. Morild skal være prikken over i-en. Det er plagg som understreker at du har god smak og bryr deg om hvordan du ser ut, sier Siri Urdal Bakke.

Høstens Morild-kolleksjon består av luer, skjerf, skinnhansker og pannebånd. Alle med den etter hvert så berømte refleksen som lyser i mørket.

Gründerne Lisa Østvedt Gustafsson og Bakke Urdal møttes som studenter på linjen teknologi og design ved Universitetet i Agder i 2009-10. Året etter etablerte de Morild Norway AS. Og nå går ingen av dem med bamserefleks eller refleksen med logoen til lokalbanken lenger, enten de skal på date eller bare på butikken.

En lys idé

– Det må gå an å være elegant og velkledd også med refleks. Det var forretningsideen vår, sier Østvedt Gustafsson.

De første Morild-luene så dagens lys da studentene leverte prosjektoppgaven på universitetet. De strikket to luer og ett skjerf med lammeull og reflekstråd. Den lyse ideen var å skjule reflekstråden mellom ulltrådene. På den måten kunne de lage vakre luer som både varmet og reflekterte lys.

– Vi har aldri ønsket store flater med refleks, det er ikke fint. Vi vil ha tynne reflekstråder her og der som ikke vises før det blir mørkt og det faller lys på plaggene, sier Urdal Bakke.

 

Opplæring av fabrikker

Til å begynne med hadde de ikke planer om at prosjektoppgaven skulle bli butikk. Men lærer og medelever mente de måtte satse.

– Vi henvendte oss både til norske og utenlandske fabrikker for å få produsert varene, men vi fikk ikke noe svar fra de norske, sier Urdal Bakke.

Det kom svar fra utlandet, men varene som fulgte med var ikke helt i tråd med den kvaliteten gründerne ønsket. Det ble sendt flere håndstrikkede prototyper fra Norge. En lilla kvinnelue kom i retur som en beige grillvott. En herrelue kom tilbake som en dukkelue. Etter fire-fem feilsendinger av den typen, fant gründerne endelig en kinesisk fabrikk som klarte å levere det de ønsket.

– Det tok lang tid før fabrikkene lærte seg å håndtere ull og reflekstråd på den måten og med den kvaliteten vi ønsket, sier Østvedt Gustafsson.

Henger i en tynn tråd

Forretningsideen til Morild henger i en tynn tråd, eller flere ganske så tynne ulltråder og reflekstråder for å være helt nøyaktig. Men i 2011 hang hele forretningen i en tynn tråd. Da gründerne endelig fant en fabrikk som kunne levere varene, ble det like godt produsert 14 500 luer med det samme. Dermed var sparepengene brukt opp og neglebitingen kunne begynne.

– Jeg husker ikke hva det kostet oss, men jeg husker form og farge på alle luene, sier Østvedt Gustafsson.

– Planen var å få luene i løpet av våren, for i august og september var det messer og salg. Vi trodde vi hadde god tid til å selge luene utover høsten, sier Urdal Bakke.

Og det hadde de. God tid. Ulempen var at luene ikke kom til avtalt tid. Ikke i august. Ikke i september. Neglebitingen fortsatte. 14 500 luer er savnet, og det kan velte Morild-eventyret før det har kommet i gang.

Elefanter og kinesere

oktober 2011, midt i lue-ventetida, er Lisa på safari i Afrika. Det er et velfortjent avbrekk mellom strikkeprøver og forsinkede forsendelser. Da ringer Siri. Kineserne har et problem med produksjonen av luene. Det er bare Lisa som kan svare på de tekniske spørsmålene, og heldigvis er det dekning på mobilen oppe ved elefantene, et godt stykke unna løvene.

Luene ankommer i desember og blir lagret i kjelleren til det som en gang var Syvertsens skobutikk i Kristiansand sentrum. Det hører med til historien om Morilds første kolleksjon at luene selger som går unna på Designernes julemesse i Kristiansand. Det er et signal om at publikum ønsker Morild-luer med reflekstråder.

Form og farge – og salg

Det hører også med til historien at det på julaften 2011 ble minst to par luer til alle i nær og fjern familie med de to gründerne. Og at det over nyttår lå altfor mange luer i kjelleren til Syvertsens skobutikk.

– Vi hadde vært for ensidig opptatt av kvalitet og produktutvikling. Vi måtte begynne å tenke på hvordan vi skulle nå fram til kundene med våre produkter, sier Urdal Bakke.

Gründerne blir ikke heltidsansatte i sitt eget firma før i 2014 og 2016, Urdal Bakke først, deretter Østvedt Gustafsson. I 2012 ble Øyvind Østvedt ansatt, mannen til Lisa Østvedt Gustafsson. Morild er nå tre ansatte, to på form og farge og en på salg og distribusjon.

 

Andre milepæler for det unge firmaet er disse:

2011: Avtale om å selge produktene hos Norway Designs i Oslo

2014: Utvider sortimentet fra strikkede luer til vevde skjerf og ponchoer

2016: Mottar Merket for god design, designbransjens fremste utmerkelse

2017: Utvider sortimentet til skinnhansker, pannebånd og helårsluer

 

Og fremdeles vil folk ha Peik og Røna, og fremdeles blir de produsert. Peik og Røna stammer fra den store bestillingen på 14 500 luer i 2011, de er de første klassikerne fra Morild.

– Det kommer flere, sier Urdal Bakke, årets mote og tidløse klassikere.

www.morildnorway.no

Les mer...